lördag 2 maj 2009

Sköna Maj här kommen...

Som sagt i DK finns inte Valborg så där jobbade vi hela dan som vanligt. Valborg är för mig en stor tradition så långt tillbaka jag kan minnas. Detta är nu andra året i mitt liv som jag INTE firar på Valborg enligt traditionerna:( och jag saknar min bror och hans brasa hur mycket som helst, jag saknar att han fixar årets fest och att vi måste klä oss i fyra lager kläder för att kunna vara ute halva natten utan att frysa. Valborg firas för att våren är här och då ska man sitta ute hela festen igenom...sån är det bare;) när jag var liten så minns jag att pappa och jag brukade åka till Deje för att se det megastora fyrverkeriet!!! undrar om det va så stort som jag minns...
under skolåren i Kr-Hamn firade vi alltid med att gå till Hembygdsgårn titta på brasan och äta korv med bröd, jag spelade åxå tvärflojt...vid dom små bodarna stod vi och spelade vårsånger, manskören sjöng och det var så himla mysigt. Jag älskar verkligen att fira Valborg och nu har jag bestämt mig för att hitta på nya Skånetraditioner f.o.m. nästa år. 1 Maj är åxå nåt speciellt med alla som är ute och går i 1 maj tåget och talar om vad dom verkligen tycker och alla som står brevid och tittar och tänker att gud va skönt där ser jag en skylt med mitt budskap...det löste sig trots att jag bara står och tittar på...ja så alla 1 Maj tal som hålls i alla byar, det är en speciell tradition vi har i Sverige och den saknar jag nu när vi var på arbete hela dan i DK.
När jag va liten gick vi hela familjen i tåget...hahaha och vi skrev våra skyltar om lekplatser och asfalt och allt va det var små barn på landet önskade sig.

Framförallt är det stämningen och vetskapen om att NU ÄR DET VÅÅÅÅR!

Årets 1 Maj läste ni ju om i förra inlägget ochh jag vill lova att nu är jag helt färdig, försöker vakna upp med kaffe kaffe och kaffe men vilken brakfest det blev:)

Dags att ta en dusch och gå ner till triangen och leta bikin för här nere är det faktiskt inta bara vår utan riktig försommarvärme.

@---`-`---

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar