söndag 13 december 2009

Lucia

Jag är en obotlig Luciafirare, det är absolut helt klart bästa dagen på hela december, jag älskar det! Istället för att vara uppe hela natten och vaka så går jag i säng tidigt för att kunna vara uppe med tuppen. Lucia morgon på tv kl.7.00, varje år! I år var jag tröttare än vanligt, så det blev tyvärr ingen frukost med nybakade lussebullar men det blev täcke, kudde och gubben i soffan i en mysig timme till Lucia. Vi låg där och såg solen gå upp och tillslut hoppade vi i kläderna och gick ut på en mysig promenad nere vid havet i strålande sol. Förbi ICA för att köpa vörtbröd, saffran m.m. Lagade frukost och sen var det dags för bak och matlagning. Rullade köttbullar, bakade lussekatter och gav mig åxå på att laga Densys goda rullader som vi måste ha på julbordet. Det blev givetvis inte lika gott som hennes men så har vi inte älgkött och hundra års vana... Vi provsmakade sen med ägghalvor, prinskorv från Ängavallen, hemrullade köttbullar och sist men inte minst rulladerna. Ulrik godkände det hela och tyckte att dom var goda. Senare ska vi fikaLussekatter, pepparkakor och glögg..:)

1 kommentar: