torsdag 19 februari 2009

Mitt första hus...Mora.

I detta hus är jag född...på Mora strax utanför Ö Deje. Det var en höstdag -74 när kastanjerna låg färdiga på marken att plocka och mamma låg på Karlstad BB och väntade på att dom skulle plocka ut lille Per. Pappa och mina 2 syskon kom för att se på underverket..;) men kastanjerna var tydligen roligare och Pappa insåg att han fått en liten tjej, så fick jag heta Elin. Vårt hus som faktiskt heter Mora var ganska litet kan jag minnas och nu när jag tänker efter så var det väldigt litet. Jag och min syster delade ett pytte rum och storebror fick ett pytterum aldeles själv tills han flyttade ut till baracken och jag fick vårt pytterum alldeles själv. Mamma och pappa sov på hallen och nere fanns kök och vardagsrum. ja ungefär så minns jag det. Utanför fanns en lekstuga, sandlåda, hönshus, ladugård med kor, hästar, getter och mängder av kaniner. Kaninerna var givetvis brorsans. Så fanns där mycket skog, klarälven på knuten och ett gammalt hus där vi gjorde gipsfigurer eller nåt. En stor känd MC gård låg åxå på vår väg, Tångens MC men där fick jag inte va...jag var väl för liten...Våra kusiner bodde ute vid vägen och dom hade en granne med barn i samma ålder som mina syskon. Så jag var ensam sladdis, tur det fanns en och annan av dom yngre kusinerna som kom och hälsa på. Vi har ju super duper stor släkt och dom flesta bor i trakterna. För 2 år sen åkte vi förbi och tittade på våra gamla trakter och då togs detta foto. Så köpte min kusin huset för kanske ett år sen och nu ska vi snart åka dit igen för en fika och en hel del nostalgi.
Strax innan jag fyllde 8 flyttade vi därifrån på riktigt, vi hade bott en sväng i lgh inne i Forshaga, mamma, jag och syrran. Pappa och brorsan bodde kvar på Mora. Sen bytte vi...Pappa flyttade in till Forshaga och en lgh och vi andra bodde med mamma på Mora igen. Så började mamma plugga i Kristinehamn och det blev tillslut så att vi flyttade dit. Där hyrde vi ett hus i stan i 2 år sen en lgh i 1 år i väntan på att hitta ett hus att köpa. Så hittade mamma huset i Bergsjö och där slog vi rot. ja hon bor kvar ännu medans jag har flyttat ett antal gånger efter det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar